onsdag 2 december 2009

Pipparkakssläde

Min pepparkakssläde blev förresten jättefin. Jag får inte in bilden i datorn, men ni vet väl alla hur en släde ser ut va? Tänkte rita i paint men det kändes så himla dumt.

Så man gör två sidor som är "spegelvända". De är svårast att göra, då de gärna kan vara lite snirkliga. Fronten får gärna vara lägre än bakstycket, det ser rätt dekorativt och verklighetstroget ut. Glöm inte att göra de små "skridskorna" nedtill. En botten, front och bak som alla är lika breda skall du också göra, botten får inte vara längre än sidorna (utgå alltså från sidorna) och samma gäller för front och bak. De ska alltså mest se till att släden sitter ihop och att du ev kan lägga ngt i släden. Det är alltså sidorna som utgör själva "huvudattraktionen". Gör liten sittdyna om du vill, det kan vara trevligt. Den ska såklart vara lika bred som di andra delarna och inte så "djup".

Grädda i ugn! Dekorera sidorna med glasyr innan du sätter ihop tycker jag, så slipper du lägga släden ned. Låt glasyren stelna lite.

Smält socker i stekpanna! Tips: Om ni ska ägna er åt pepparkaks-snickeri och inte vill bränna ihjäl er på det varma sockret, pryd tassarna med gummihandskar så slapp ni det! Otroligt, va!? He he. Tipset snodde jag av mor <3. På med gummihandskar. Sätt ihop botten, front och bak. Låt stelna lite lite grann men var snabb; doppa ena sidan av det du satt ihop i sockret, sätt fast. Gör samma sak igen. Sätt fast sittdyna. Det är rätt pillrigt och jag hade bränt mig fördärvad utan mina handskar kan jag säga.

Låt stelna lite! Håll liksom i så att det verkligen stelnar. Det går rätt fort. Sen sprutar du på glasyr igen, så att det ser ut som att det har "snöat" på den. Spruta mycket på uppekanterna. Jag sprutade på så att det rann ner liksom. Underbart. Glasyr-bonanza! Glasera som om du fogade skarvarna. Någon som har fogat golv? Då vet ni precis. Man vill inte se bränt socker utan ljuv glasyr.

Dekorera! Jag gjorde lite småpepparkakor med stjärnor och virvlar av glasyr och det hela blev ngn slags lite surrealistisk rymd-konstruktion. Jag lovar, ni ska få bild nån gång men jag är så kass på att lägga in egna bilder för min dator gnäller om för lite utrymme. :(.

En bra glasyr: ca en äggvita, en hel del florsocker. Två dl? Säkerligen mer. Häll på florsocker på äggvita, vispa med elvisp. Det ska bli ganska hårt. Måste vispen kämpa, är det nog ok. Det ska vara segt som tusan och inte rinna. Vissa har ättika i men det tycker jag smakar helvete så jag skippade det och det gick finemang ändå.

Lycka till kära ni!
Sockriga kärlekshälsningar
Eder Caroline

Inga kommentarer: