tisdag 17 november 2009

Fortsätter på samma spår...

Vem kunde ana att brända mandlar var så lätt att göra? Blir sugen på att göra redan idag <3

Ingredienser:

250 g skalad hel mandel
3 dl florsocker
1 dl florsocker till separering

Gör så här:
1. Smält florsockret tillsammans med mandeln tills mandeln knäpper, rör hela tiden.
2. Ta av från värmen och låt stå och vila i cirka 1 minut.
3. Strö i 0.5 dl florsocker och blanda, slå upp på ett bakplåtspapper och separera nötterna från varandra.
4. Låt svalna och fyll upp i pappersstrutar.

Också Leilas recept, hämtat från http://recept.nu/1.126528/leila_lindholm/efterratter_godis/branda_mandlar

Sen tänkte jag slänga in ett litet tips från mig (egentligen min mami); strunta i att köpa dyrt julkaffe. Häll istället på några skak kanel och/eller kardemumma direkt på ditt vanliga kaffe i filtret innan ni sätter på bryggaren. Doften blir helt otrolig och det smakar mer än man kan tro. Måste provas för alla lovers där ute!

Jag har en riktig recept-dag idag, märker ni det? Känns det OK? Att jag slänger in ett eller två till senare under dagen? Säg ja. Bra. OK. Det blir bara sådant jag tänker göra själv senare.

Rykande bubbelhälsningar
Eder Caroline

Inga kommentarer: